De ‘toekomst’ van koffie
Januari, 2025 | De koffiewereld is altijd in beweging. Als koffieliefhebber wil je vast en zeker op de hoogte blijven van ‘the latest trends’. Enig idee welke koffietrends je komend jaar kunt verwachten? TopBrewer blikt alvast vooruit en inspireert je met de trends van 2025 op koffiegebied.
1. Duurzame koffieproductie
Duurzaamheid is nog altijd een belangrijke pijler in de koffie-industrie. Consumenten kiezen vaker voor koffie die op een milieuvriendelijke en ethische manier is geproduceerd.
Bij TopBrewer streven wij in alle aspecten van ons concept naar duurzaamheid. Wij innoveren voortdurend en voelen ons verantwoordelijk voor het klimaat, de natuur en de koffieboeren. Daarom werken we continu aan verschillende duurzame ontwikkelingsdoelen, waarmee we positieve impact creëren.
Naast onze inzet voor een goede, eerlijke relatie met onze koffieboeren en hun omgeving (middels ons Impact Trade principe), is het materiaal van onze machines en de geavanceerde technologie ook zeker future proof. Ontdek onze duurzame koffiekeuzes in het duurzaamheidsrapport dat we samen met Scanomat hebben opgesteld.
2. Specialty coffee en vakmanschap
Hoogwaardige, ambachtelijk gebrande koffie is in opkomst. Koffieliefhebbers zoeken unieke smaakprofielen en de perfecte beleving. Door stijgende koffieprijzen en een bredere bewustwording over duurzaamheid kiezen consumenten in 2025 vaker voor kwaliteit boven kwantiteit. Ze investeren liever in minder, maar betere koffie en waarderen het verhaal achter hun kopje koffie. Begrippen zoals ‘single origin’, ‘direct trade’ en ‘microlots’ worden steeds bekender, en consumenten leren meer over de herkomst en het proces van de bonen die ze drinken. Koffie is dus niet langer een eenvoudige dagelijkse drank, maar een genietmoment waarvoor we graag wat meer betalen.
De missie van TopBrewer is om continu de beste kwaliteit koffie te verkopen. Onze koffie is gemaakt van perfecte, rijpe bessen die met de hand worden geplukt. Dit is een zorgvuldig en intensief proces. Deze ‘A grade’ groene koffiebonen van topkwaliteit worden direct verkregen van onze plantages uit Brazilië, Nicaragua en Ethiopië. De ‘specialty coffee’ van TopBrewer start bij onze partners in het land van herkomst die de koffiebonen met zorg selecteren. Dit proces zet zich voort door het controleren van samples die naar onze koffiebranderij, Amokka Roasters, worden gestuurd. Daar testen we de bonen op onze eigen apparatuur.
Dankzij de QR-code op de verpakking van de koffiebonen kun je precies zien waar de koffie vandaan komt en welke reis de boon heeft afgelegd. Een interessant en transparant verhaal! TopBrewer biedt een breed scala aan specialty coffee die inspeelt op deze groeiende vraag. Meer weten? Bekijk hier ons aanbod
3. Personalisatie in koffie
Consumenten willen steeds meer keuzevrijheid. Of het nu gaat om de manier van zetten, het type melk of specifieke smaaktoevoegingen, personalisatie staat centraal.
Het koffieconcept van TopBrewer concentreert zich volledig op de klantbeleving. Via de TopBrewer App (tablet, smartphone, smartwatch) maak je in no-time een gepersonaliseerde kop koffie. You can be your own barista! Je selecteert eenvoudig de koffiebonen, eventueel volle of bijvoorbeeld havermelk en stelt de gewenste koffiesterkte in. Zo creëer je jouw favoriete kop koffie en wordt ieder koffiemoment een unieke TopBrewer Experience!
4. Een nieuwe rol voor koffie in de werkomgeving
De trend van kwaliteit boven kwantiteit zie je ook terug bij koffie op kantoor en in co-working spaces. Waar de focus vroeger lag op snelheid en efficiëntie, ligt de nadruk nu op hoogwaardige koffie en het sociale aspect. Koffiecorners met barista’s worden steeds populairder in bedrijfsomgevingen. Ze worden gebruikt als ontmoetingsplek voor medewerkers om te vergaderen of om simpelweg even te ontspannen.
Met de TopBrewer koffiemachine creëer je niet alleen een dynamische werkomgeving, maar ook een hippe, eigentijdse spot. Een plek waar personeel elkaar kan ontmoeten om onder het genot van een kop verse koffie van barista kwaliteit ideeën uit te wisselen, te brainstormen en bij te praten. TopBrewer kan hier een mooie, verbindende rol spelen.
Het unieke touchfree koffieconcept van TopBrewer ‘ademt’ immers Experience. De koffiebeleving staat voorop! De TopBrewer past met haar minimalistische en unieke design in elke gewenste setting. De machine is modulair op te bouwen, waardoor er allerlei architectonische hoogstandjes mogelijk zijn.
5. Wordt plantaardige melk nu echt mainstream?
Plantaardige melksoorten, zoals havermelk, amandelmelk en soja, hebben hun plek in de koffiewereld definitief veroverd. Wat ooit begon als een nicheproduct, is nu een volwaardige keuze geworden voor een breder publiek. In 2025 wordt plantaardige melk steeds meer de standaardoptie in de koffiewereld. Daarnaast verschijnen er meer premium plantaardige melksoorten die speciaal zijn ontwikkeld om te combineren met koffie.
TopBrewer is al op deze trend voorbereid. De koffiemachine is uit te breiden met een uniek dubbel melksysteem, waardoor je maar liefst twee soorten melk kunt toevoegen! Je kunt naast de gangbare volle melk, dus ook bijvoorbeeld havermelk toevoegen, waardoor de koffie nog meer gepersonaliseerd kan worden via de TopBrewer app op jouw smartphone of tablet.
Zoals je hebt kunnen lezen, sluit het innovatieve koffieconcept van TopBrewer naadloos aan op de trends van 2025. Uiteraard blijven we nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen om ons concept ‘futureproof’ te kunnen blijven noemen. Wil jij investeren in de toekomst en dit jaar het verschil maken op koffiegebied? Ontdek hier ons touchfree coffee concept.