
TopBrewer | De koffietrends voor 2021
Het is weer tijd voor de jaarlijkse trendvoorspellingen. Zo ook op het gebied van koffie. Dat 2020 een gek jaar is geweest hoeven we niet uit te leggen. COVID-19 heeft op iedere branche wel invloed gehad, en nog steeds. Hoewel de koffieconsumptie thuis niet is afgenomen, is vanwege thuiswerken de koffieconsumptie op kantoor sterk gedaald.
Toch is dit voor veel organisaties wel hét moment om te investeren in een future-, én COVID-proof koffieconcept. Zodat, áls we weer naar kantoor mogen, de ideale social hub is gecreëerd en men optimaal van het sociale koffiemoment kan genieten.
We hopen dat deze koffiemomentjes op kantoor in 2021 ook gauw weer mogelijk zijn. Voor nu nemen we je graag mee door de lijst van koffietrends voor het nieuwe jaar.
Bezoek onze website voor meer informatie en plan een (virtueel) kopje koffie in. Wij vertellen je graag hoe TopBrewer van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw organisatie en terugkerende collega’s en bezoekers!
Lees ook onze andere gerelateerde artikelen:
TopBrewer | de touchfree koffie-oplossing voor ieder werkplekconcept
ALL GREEN | trends voor een duurzame werkplek
Co-Working | #werkplekvandetoekomst
Hét hotel als werkplek
Werkplekconcept | De hedendaagse uitdaging
Personalisatie
Deze trend kwam vorig jaar ook al voorbij en is nog steeds een hele belangrijke voor veel koffiedrinkers. Ieder heeft zijn of haar eigen favoriete koffiebereiding. Met of zonder zoetstof of variërend in (zuivelvrije) melksoorten. Thuis drinken we de koffie precies zoals wij hem lekker vinden. Waarom dan niet op kantoor? Met TopBrewer haal je een volledig touchfree koffieconcept naar de werkvloer. Iedere gebruiker kan via de TopBrewer App op de eigen smart telefoon zijn of haar koffiefavoriet samenstellen, opslaan en bereiden. In een handomdraai voor ieder wat wils! Daarnaast is het mogelijk de machine uit te breiden met een vers (gekoeld) plat- en bruiswater optie. Hiermee reduceer je het gebruik van plastic flessen en stimuleer je de waterconsumptie van medewerkers en bezoekers. Alles voor de Employee Wellbeing!
Barista-kwaliteit voor Co-working spaces
“De jongere generatie kiest steeds vaker voor een eigen invulling van hun leven. In plaats van een vast contract na te jagen, maken ze een bewuste keuze om op freelance basis te werken in het veld van hun interesse. Deze nieuwe generatie ondernemers zoekt verbinding met elkaar en hun omgeving, wat betekent dat de vraag naar een nieuwe invulling aan de werkplek groeit.”
Sander van der Hurk, Co-founder van de Co-Working space, Trashure Studio. (Bron: amsterdamcoffeefestival.com)
Het aantal millennials binnen organisaties blijft stijgen en zij zijn vrijwel de grootste groep koffiedrinkers en koffieliefhebbers. Daarnaast is koffie een (enigszins) betaalbare luxe. Voor millennials bevredigd koffie de behoefte aan status, beleving en personalisatie. Nu thuiswerken het advies is maar men toch de behoefte aan een sociaal contact moment met collega’s, kiest men er regelmatig voor om te werken in een co-working setting. De waarde van het ontmoeten van mensen en korte overlegmomentjes is groter dan ooit. Daarnaast is concentratie thuis in veel gevallen ver te zoeken. Veel Co-Working Spaces investeren dan ook in een koffieconcept van hoge kwaliteit om deze contact momenten en daarmee creativiteit te stimuleren. De personalisaite trend, zoals eerder genoemd, speelt hierin ook een belangrijke rol.
Duurzame en eerlijke koffie
Duurzaamheid speelt een onmisbare rol in het hedendaagse bedrijfsleven. Deze trend komt al enige jaren voorbij. Investeren in een duurzaam koffieconcept is voor velen dan ook een must, ook in 2021. Niet alleen duurzaamheid maar ook eerlijke, rechtstreekse handel vindt men belangrijk als het aankomt op het kiezen van een koffieconcept. Met TopBrewer impact trade concept bieden wij onze koffieboeren een eerlijke prijs. De relatie die wij met hen hebben is voor ons van groot belang. Daarom hebben wij Impact Trade in het leven geroepen en investeren wij direct weer in onze koffieboeren, hun families, arbeidsomstandigheden en leefomgeving. Hierdoor kunnen wij een hoge kwaliteit koffie garanderen die eerlijk is voor iedereen. Lees hier meer over de duurzame aspecten van TopBrewer en ons eigen Impact Trade Initiatief.
Nieuwe melkvarianten
Vorig jaar stonden de melkvarianten ook al tussen de trends van het jaar. Dit jaar zijn er wederom nieuwe melkvarianten en zijn de zuivelvrije melksoorten nog steeds upcoming. Een nieuwe opvallende zuivelvrije melkvariant is de erwtenmelk. Nog niet heel erg populair omdat deze pas kort geleden op de Nederlandse markt is gebracht. Erwtenmelk smaakt volgens gebruikers niet naar erwt en is zelfs niet groen. De drank wordt gemaakt van gele erwten en is crèmekleurig. Deze gele spliterwt komt oorspronkelijk voor in Zuid-Europa, delen van Azië en Noord-Amerika. Het is door zijn hoge proteïnegehalte perfect om te fungeren als melkvervanger. (Bron: 24kitchen.nl) In de jaarlijkse enquête van Misset Horeca is onderzoek gedaan naar de percentages van de verschillende melkdrinkers bij koffie. Houdbare koemelk wordt veelal nog gebruikt voor cappuccino’s en macchiato’s (44%) maar daarnaast wordt het percentage plantaardige melkgebruikers voor deze melk houdende koffiesoorten steeds groter (57%). TopBrewer biedt een dual-milk-system waarmee je medewerkers en bezoekers kunt voorzien van hun variërende behoeften. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een zuivelhoudende of zuivelvrije melkvariant.Uitgelichte koffie variant: Cold Brew
Een populaire koffievariant die we steeds vaker voorbij zien komen is de Cold Brew koffie. Nu zul je je afvragen, is dit niet gewoon een iced coffee? Het is koude koffie inderdaad maar de bereiding ervan verloopt anders. Gemalen koffie wordt vermengd met koud water en wordt vervolgens in een afgesloten bak zo’n 12 tot 24 uur bewaard. De Cold Brew wordt niet geserveerd in een traditioneel koffiekopje, zoals bij hete koffie, maar bijvoorbeeld in een trendy whisky-, longdrink- of rode wijnglas.
Bezoek onze website voor meer informatie en plan een (virtueel) kopje koffie in. Wij vertellen je graag hoe TopBrewer van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw organisatie en terugkerende collega’s en bezoekers!
