Als koffieliefhebber wil je vast en zeker goed geïnformeerd aan het nieuwe jaar beginnen! Heb je enig idee welke koffietrends je in 2023 kunt verwachten? Het zal je vast niet verbazen dat vooral het thema duurzaamheid een belangrijke rol speelt. TopBrewer neemt je mee in de wereld van koffie en blikt alvast vooruit.
1. Duurzame koffie
De klimaatverandering treft ons allemaal en dus ook onze koffieboeren. Zij moeten dealen met toenemende droogte, zware regenval en een dalende productie. Dit is van grote invloed op de oogst en zorgt voor onzekere tijden. Daarom is het belangrijk dat TopBrewer zich in blijft zetten voor duurzaamheid. In ons e-book lees je op welke manier wij hier vorm aan geven. TopBrewer maakt bewuste keuzes voor de toekomst.
2. Koffiebeleving wordt belangrijker
Bij TopBrewer draait alles al jaren om de koffie experience. Koffie is beleving. Toch zijn er nog genoeg bedrijven waar de koffieautomaat in een hoekje wordt verstopt. De trend voor komend jaar is dat deze weer gezien mag worden. En dan het liefst in een aantrekkelijke koffiecorner, zodat bedrijven met trots een kop koffie kunnen zetten voor hun klanten en medewerkers. Daarnaast is de smaak van de koffie erg belangrijk. Koffieliefhebbers worden namelijk steeds meer koffie-experts. De TopBrewer koffiemachine past met haar minimalistische design in elke gewenste setting en vormt het centrale middelpunt voor een dynamische werkomgeving en sociale interactie. Een kop koffie van de TopBrewer koffiemachine is van barista kwaliteit.
3. De wereldwijde vraag naar koffie blijft groeien
De consumptie van koffie stijgt nog altijd. Deze trend is overal in de wereld zichtbaar. Door tegenvallende oogsten, een tekort aan arbeidskrachten en logistieke problemen zijn de prijzen van koffie in 2022 flink gestegen. De vraag naar koffie zal in 2023 onverminderd hoog zijn. Wat er precies gaat gebeuren omtrent de koffie-export is nog onduidelijk.
4. Plantaardige melk is hot
De markt voor havermelk of sojamelk blijft groeien. Ook op de werkvloer. In de toekomst zal dit meer standaard worden, in plaats van uitzondering. Met het dubbel-melksysteem van TopBrewer kunnen echt alle koffieliefhebbers genieten van een kop cappuccino of latte macchiato van barista kwaliteit.
5. Coffee-less coffee
Er ontstaat langzaamaan een trend genaamd ‘coffee-less coffee’. Een drankje met de smaak van koffie, gemaakt van bijvoorbeeld kikkererwten, zwarte bessen of lupinebonen. Er komt geen koffieboon aan te pas. Voor echte koffieliefhebbers zal het even wennen zijn… Toch kan dit een interessante ontwikkeling zijn voor de toekomst richting een duurzame koffiewereld.
6. De gehele koffieketen wordt transparant
Er is steeds meer aandacht voor traceerbaarheid en oorsprong. Deze trend is ook in de koffiewereld merkbaar. Koffiedrinkers zijn op zoek naar duurzaamheid in de keten. Zij willen weten waar hun koffie vandaan komt. TopBrewer lanceerde in oktober 2022 ‘Trace your coffee’. Door het scannen van de QR-code op de koffiezak kun je gedetailleerd achterhalen welke reis de koffieboon heeft afgelegd. TopBrewer vertelt hiermee een eerlijk en transparant verhaal, van bean-to-cup.
7. Prijs voor koffie
Als je van koffie houdt, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de koffieboeren. De inkoopprijs van groene koffie stijgt, maar koffieboeren verdienen niet per se meer. Door te kiezen voor eerlijke (gecertificeerde) koffie help je de koffieboeren aan een stabiel inkomen. TopBrewer voelt zich verantwoordelijk voor haar koffieboeren. Wij betalen ze 50% vooraf en geven de garantie dat € 0,20 per kg aan een impact trade project van hen wordt besteed. Bijvoorbeeld de aanleg van watersystemen bij een aantal scholen.
8. Verbod op plastic wegwerpproducten
Milieubewust ondernemen blijft ook komend jaar een trend. Het aantal zero waste bedrijven zal opnieuw toenemen. Vanaf juli 2023 geldt een verbod op het gratis verstrekken van plastic wegwerpbekers. De vraag naar duurzame koffiebekers zal hierdoor toenemen. Klanten van TopBrewer drinken hun koffie uit milieuvriendelijke koffiebekers die keer op keer gebruikt worden.
9. Video is de norm
Meer dan 80% van de content op internet bestaat uit korte filmpjes. Ook op koffieautomaten begint dit langzaamaan een trend te worden. Bedrijven willen hun eigen bedrijfsvideo of nieuwsberichten tonen op de machine. Een slimme manier om gebruikers te informeren of entertainen. Bij TopBrewer zorgt het touchfree koffieconcept voor een ‘wauw-effect’. Via een app op je telefoon stel je zelf je favoriete koffie samen, zonder een scherm of knoppen op de koffiemachine aan te hoeven raken. Je kunt de TopBrewer koffiemachine zelfs via Siri bedienen. “Hey Siri, make my morning espresso please”.
Zoals je ziet, is het innovatieve koffieconcept van TopBrewer nu al voorbereid op een aantal van deze trends. Maar we blijven ze uiteraard op de voet volgen en zullen er zoveel mogelijk op in blijven spelen. Wil jij investeren in de toekomst en in 2023 het verschil maken op koffiegebied? Ontdek hier ons touchfree coffee concept.