Stap binnen bij een bedrijf en je voelt de “vibe”. Het is dé bedrijfscultuur. De vibe wordt gevormd door de sfeer, inrichting, werkomgeving en cultuur. Deze zogenaamde “third space” is die ruimte waar wordt gewerkt, met persoonlijk contact en spontane interacties. Waar komt deze populariteit vandaan? En hoe bereik je het maximale resultaat met een third space?
Jong talent & third spaces
De koffiezaak op de hoek is een goed voorbeeld van de third space. Al jaren bieden zij een aangename en comfortabele ruimte voor mensen die willen werken, maar ook persoonlijk contact willen. Het is goed toeven met verse koffie en prettige zit- en werkplekken. Deze tendens van thuiswerken is bekend bij werkgevers, en met het groeiende personeelsbestand van Millenials en GenZ (lees meer… De vijf factoren die van invloed zijn op de Millennial werkplek.) vereist de werkplek nu meer creativiteit en flexibiliteit. De third space wordt nu vooral gebruikt om dit jonge talent aan te trekken, het idee; de flex-plek werkers een thuis geven.
Het blijkt dat medewerkers zich het meest productief voelen aan hun bureau, maar dat ze hier niet worden geïnspireerd. En tegen de verwachting in is de kantoortuin niet de plek waar de productiviteit en samenwerking tussen werknemers verhoogt wordt, het creëert juist afleiding. Een third space is wat de jonge werkende generatie wil; geen traditioneel kantoor meer met vaste bureaus, maar ontsnappen aan de dagelijke kantoorsleur. Ze zijn volledig ‘at ease’ in een ontspannen omgeving en laten hier de beste ideeën ontstaan.
Van huiskamersetting tot lange tafels
Wat de rol is van een third space is een belangrijk uitgangspunt bij het bedenken en inrichten van deze ruimte. Denk aan een huiskamersetting met comfortabele banken en fauteuils als het dient als ruimte waar je alleen of met een team een kop koffie kunt drinken ter ontspanning en om bij te praten. Is het een informele werkplek, plaats dan lange tafels. Is het een individuele setting, kies dan voor ‘cubes’ of kleine desks waar men rustig kan werken en telefoneren. Al deze mogelijkheden beïnvloeden de keuze voor het ontwerp van de ruimte en het meubilair. Laat men meebeslissen, of raadpleeg hun wensen, om de bestpassende third space voor jouw organisatie te ontwikkelen. Trends die hierin zeker niet mogen ontbreken zijn goede verlichting (natuurlijk daglicht!), akoestiek en groen beplanting. Deze factoren zijn van invloed op het fysieke en mentale welzijn van medewerkers. Een verhoogd welzijn leidt immers tot een hogere productiviteit en hogere output.
Het koffiepunt als het hart van de organisatie
Het koffiepunt is net als bovengenoemde factoren minstens net zo belangrijk bij het creëren van de third space. Goede koffie, thee en vers (bruis)water is een ongeschreven regel binnen de bedrijfscultuur geworden, thuis of in de koffiebar op de hoek drinkt men ook barista-kwaliteit koffie. Koffie is het centrale punt waar men even samen komt, er ruimte is voor spontane interacties en waar verrassend genoeg vaak de beste ideeën en creaties bedacht worden. TopBrewer biedt zo’n high end koffieconcept dat voorziet in al deze gemakken. Het concept leent zich uitstekend voor corporate workplaces en future office design. Als zelfbedieningsconcept, (betaald) to go of als eye catcher voor ontvangen en bedienen van gasten. TopBrewer past in iedere gewenste setting, met het innovatieve besturingssysteem middels de TopBrewer App, ben jij jouw eigen barista!
Hanneke ten Buuren & Charlotte Cornelissen @TopBrewer showroom Amsterdam Zuidas
Zelf een TopBrewer experience ervaren? Kom langs voor een kop koffie! Plan direct een koffiedate.
Wij gebruiken cookies op deze website om je de beste gebruikservaring te geven. Dit doen wij door bijvoorbeeld, geanonimiseerd, bij te houden hoe onze website gebruikt wordt. Cookies worden bewaard in je internetbrowser hebben bijvoorbeeld de functie om, als je terug keert op een website formulieren te onthouden en ze helpen ons om te begrijpen welke delen van de website het meest informatief en bruikbaar zijn voor jou,
Je kan de instellingen rondom deze cookies hier instellen.
Strikt benodigde cookies
Sommige cookies zijn nodig voor een correcte website beleving en raden wij af om uit te zetten. Zoals bijvoorbeeld cookie die onthoudt of je cookies wil ontvangen of juist niet.
Als je deze cookies uitzet zul je elke keer dat je op onze site komt de vraag krijgen of wel of geen cookies wilt ontvangen.
Cookies van derden
Dit zijn cookies van bijvoorbeeld Google Analytics, Hotjar, Leadfeeder en Vimeo die het gebruik van de website meten en bijhouden; denk hierbij aan het bijhouden van het aantal bezoekers en hoe pagina's gebruikt worden.
Het aan laten staan van deze cookies helpt ons enorm met het verbeteren van onze website. Deze cookies zijn een jaar geldig.
Sta eerst de strikt benodigde Cookies toe zodat we je voorkeur kunnen opslaan!