We kunnen het niet vaak genoeg noemen, de traditionele werkplek verdwijnt en maakt plaats voor een duurzame en inspirerende Workplace Experience. Het kantoorpand is niet meer het belangrijkste onderdeel. Het draait nu om de totaal beleving van de ruimte. Wij mensen vinden het belangrijk dat we een goed gevoel hebben in een ruimte waar we veel tijd spenderen. Als organisatie kun je ervoor zorgen dat de werkplek aan dit gevoel bijdraagt en realiseer je de optimale Employee Wellbeing. Wij laten graag de verschillende mogelijkheden zien om de ultieme User Experience te stimuleren en te ontdekken welke beleving past bij jouw organisatie.
User Experience | kantoor van de toekomst
In ons artikel Co-Working & Coffee noemden we het al, het aantal Millennials en GenZ binnen een organisatie groeit enorm. Deze specifieke generatie brengt andere verwachtingen met zich mee. Een vast kantoor met een eenvoudig bureau, een kast en een lamp is niet meer van deze tijd. Laat staan de 9 tot 5 mentaliteit. De generatie Millennials en Gen Z hebben het wat, waar en hoe graag zelf in de hand.
Om ervoor te zorgen dat werknemers zich gelukkig en gewaardeerd voelen (en Wellbeing positief te beïnvloeden, wat kan leiden tot het reduceren van ziekteverzuim) kun je ze meer flexibiliteit en ruimte bieden. Door niet alleen een traditioneel kantoor in te richten, maar bijvoorbeeld ook een inspirerende ruimte waar men kan samenwerken of een stilte ruimte voor optimale focus, bied je meer opties en bewegingsvrijheid. Daarnaast is het steeds gebruikelijker om bij de centrale ontmoetingsplek van de koffiemachine items te plaatsen om teamverband en interactieve breaks te stimuleren, denk aan een pooltafel, voetbaltafel, dartbord of game console. Maar ook aan een huiskamersfeer met fauteuils en banken en een ontspanningsruimte met ‘natuurlijk’ daglicht en veel groen.
Customer Experience
Gelukkige werknemers zijn productiever en reflecteren dit op klanten en bezoekers. Het is dus belangrijk goed te scoren op het gebied van employee wellbeing en daarmee de Customer Experience te verbeteren. Slimme, persoonlijke technologie kan hierbij helpen. Door een kantoor van de toekomst te creëren zorg je voor het ‘wow’ gevoel bij medewerkers én klanten.
Een mooi voorbeeld is het Floor concept waar ING inmiddels gebruik van maakt. Hiermee personaliseren ze de bezoekbeleving ten opzichte van voorheen. Adviseurs zien op hun smartwatch wie de volgende klant is. Doordat de floormanager de naam en de uiterlijke kenmerken van de klant in het systeem zet, weet de adviseur direct wie hij moet aanspreken.
Het mooie is dat de bezoeker niet zelf in contact komt met de techniek. De truc is dat hij de techniek niet ziet, maar wel de voordelen ervan heeft: de snelheid en het feit dat hij door iemand wordt geholpen die weet waar hij voor komt. (bron: WhitePaper Receptie van de Toekomst) Een dergelijk concept is niet alleen een prettige ervaring voor de klant maar maakt het ook gemakkelijker en persoonlijker voor werknemers.
First impression
TopBrewer kan bijdragen aan dit eerste, persoonlijke ‘wow-factor’ contact met klanten. Verras klanten met hun favoriete (gepersonaliseerde) kopje koffie door middel van één druk op de knop van de TopBrewer app op Smartphone of Tablet! En niet alleen dat, TopBrewer creëert spontane ontmoetingen en inspireert hiermee in het ontstaan van veel creatieve ideeën onder medewerkers onder het genot van een overheerlijk kopje Specialty Coffee.
Personalisatie
Door personalisatie te integreren in de bedrijfsvoering voelt men zich gewaardeerd en niet meer een‘nummer’. Zo is er inmiddels software die bij aankomst op kantoor bijvoorbeeld aangeeft waar de beschikbare parkeerplekken zijn en welke kantoorruimte er op dat moment beschikbaar is. Dit draagt zonder twijfel bij aan het gebruikersgemak op kantoor. Onze klant Microsoft (locaties Amsterdam, Delft en Brussel), en ook JLL (wereldleider in vastgoed en Investeringsmanagement) hebben op hun kantoor in Amsterdam een zogenoemde ‘werkplek-app’ geïntegreerd. Een dergelijke app laat medewerkers aan de start van hun dag zien welke afspraken een werkzaamheden die dag op de agenda staan en biedt een overzicht van werkplekken die passen bij iedere specifieke activiteit.
TopBrewer kan met de integratie van haar eigen koffie-app in deze bedrijfsapplicaties bijdragen aan deze Customer Experience (waar bevinden de koffie- en waterpunten zich bijvoorbeeld). En door direct de TopBrewer app te openen, kan je jouw eigen koffiefavoriet direct samenstellen. Sla dit op als jouw favoriet in de app en drink op ieder gewenst moment van de dag, waar je je ook bevindt in het pand, met een klik op de knop jouw eigen kopje koffie! #BeYourOwnBarista.
Sustainable Green
Een andere onmisbare trend als het gaat om Workplace Experience is het gebruik van groen en duurzame elementen op kantoor. Het is bewezen dat mensen beter functioneren in een natuurlijke omgeving en er meer energie van krijgen. Door beplanting toe te voegen aan het interieur verbeter je de Employee Wellbeing. Daarnaast is het belangrijk om stil te staan bij het milieu en gebruik te maken van duurzame producten. Lees meer over trends voor een duurzame werkplek in onze ALL GREEN blog.
Healthy Snacks & Drinks
Je bent wat je eet, een term die we allemaal wel kennen. Langzamerhand wordt onze levensstijl gezonder. We letten op hoeveel we eten en bewegen. Op kantoor is dit inmiddels een basisvoorwaarde geworden. Goede voeding, healthy snacks en consumpties zijn steeds meer een voorwaarden en zien we al veel aangeboden worden. Het faciliteren van goede catering op kantoor is enorm belangrijk voor de ultieme Workplace en User Experience. Ieder heeft zijn of haar eigen dieet wensen. De een eet graag Vegan terwijl de ander liever koolhydraat-arme voeding als voorkeur heeft. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om rekening te houden met allergieën of intolerantie. Het is een must om hierin zoveel mogelijk variatie aan te bieden.
Power of Coffee
Naast voeding valt koffie uiteraard ook onder de term ‘catering’. Het simpelweg aanbieden van koffie is niet meer voldoende. Men vindt het belangrijk dat er over het volledige concept is nagedacht. Van de koffieboon tot aan het kopje koffie dat men drinkt. TopBrewer neemt je graag mee op haar reis. In onze Coffee Journey blog lees je alles over TopBrewer’s koffiebonen; from farm to cup.
De achtergrond en kwaliteit van de koffie is extreem belangrijk. Men weet tegenwoordig steeds beter goede koffie te herkennen. Goede koffie draagt zeker bij aan de Workplace Experience maar niet alleen door de smaak en het concept. Er is meer..
Het ontmoeten van andere Co-Workers en collega’s onder het genot van een goede kop koffie is de beste manier om relaties op te bouwen en te socializen op kantoor. Meer dan 80% van de mensen die geniet van een koffiepauze met collega’s, vindt dat het helpt sterkere relaties te ontwikkelen. Betere persoonlijke relaties onder collega’s en afdelingen leidt tot verbeterde communicatie en daardoor tot een verbeterde Workplace Experience. Veel mensen zeggen dat de beste ideeën ontstaan bij de koffiemachine en niet achter hun bureau. Zeker in grote kantoren kan dit een hele belangrijke factor zijn. Zoals bij User Experience | Kantoor van de toekomst al beschreven kan het inrichten van een informele break-out ruimte, met de koffiemachine als middelpunt, bijdragen aan samenwerking met collega’s onder het genot van een kopje Specialty Coffee.
Ondanks verschillende beweringen, dat koffie wellicht ongezond zou kunnen zijn, hebben onderzoeken van NHS (National Health Service Engeland) bewezen dat het drinken van koffie de risico’s van hart- en vaatziekten, leverziekten en Diabetes type 2 kan reduceren. Daarnaast geeft de dopamine die vrijkomt tijdens het drinken van koffie onze stemming een boost. De antioxidanten en voedingsstoffen in koffie geven ons energie, verminderen vermoeidheid en verbeteren het geheugen en cognitieve functies.
De 6 TopBrewer tips
We zetten de tools voor de ultieme Workplace Experience nog even voor je op een rijtje:
- Richt een inspirerende en flexibele werkomgeving in om Millennials en GenZ aan te trekken.
- Innoveer en creëer de Wow-factor als het gaat om Customer Experience.
- Personalisatie is KEY voor de werkplek van de toekomst.
- Verbeter de Employee Wellbeing en zorg voor groen en duurzaamheid op de werkvloer.
- Zorg voor gezonde voeding en biedt voldoende variatie.
- ‘Last but not least’: creëer een centrale ontmoetingsplek met als middelpunt innoverende, duurzame en slimme Specialty Coffee!
Door de juiste onderdelen toe te passen op kantoor groeit de Employee Wellbeing wat leidt tot het toenemen van productiviteit, behoud van werknemers, reduceren van ziekteverzuim en bovenal gelukkiger en veerkrachtiger personeel.
—
Benieuwd naar alle voordelen van TopBrewer koffie voor jouw organisatie? Lees onze andere artikelen via Nieuws of maak een afspraak voor de TopBrewer Experience en ervaar zelf de kracht van een compleet koffie concept!
Lees ook:
Future-proof koffieconcept | zowel zakelijk als milieuvriendelijk
White paper | Smart Coffee
Dé Koffie Trends voor 2020 | What’s to Expect?